Merverdiavgift

Hjem Forum Regnskapsmedarbeider Merverdiavgift

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Forfatter

Hei. Jeg lurer på hva «merverdi» betyr? Og hvor jeg kan lese mer om dette ?
    Vladimir

Ronny Sølversen
    Nøkkelmester

I kurset kan du lese mer om dette her:

Hva er merverdiavgift?

Ellers er det jo Skatteetaten som styrer med dette og du kan lese masse om dette her:
    https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/

Og har du konkrete spørsmål kan du jo alltid spørre meg og du kan også delta i digitalt klasserom på fredager kl 9!

Jeg vet hva «verdien» er og hva «prisen» er, men jeg vet ikke hvordan «verdien» øker. Jeg er ikke interessert i hva som er avgiften på «merverdien» av varer eller tjenester, jeg er interessert i hvordan og hvorfor varene øker i «verdi»? Hva betyr «merverdien» ?

Ronny Sølversen
    Nøkkelmester

Merverdien er i dette tilfellet hvor mye bedriften har lagt på prisen fra en vare er kjøpt til den blir solgt.

Dersom bedriften kjøper en vare for kr 150 og selger den til samme pris tjener de ikke penger. Dersom de legger på kr 100, og selger den for kr 250 har de økt prisen og tjener penger. Dette er merverdien (kr 100). Og i følge norsk lov skal de betale 25 % mva (eller annen sats) av denne merverdien.

Det er veldig kult å finne på en slik skatt. Jeg, som selskap, kjøper en vare for 100,00, må selge minimum 125,00 og tjene bare 0,00, så jeg må heve minimumet til 150,00. Etter det betaler jeg 25% moms fra 150,00 til 37,50 og 36% av resultatet før skatt 12,50 = 4,50 (150,00-37,50-100,00 = 12,50) og overskuddet mitt. etter skatt er bare 8,00. Så jeg tjener mye mindre enn staten. Men det som er interessant er at alle avgiftene betales av de siste kundene, dette er min «bestemor» som kommer til butikken og kjøper varer og betaler av pensjonen.

Ronny Sølversen
    Nøkkelmester

Det er forholdsvis høye skatter i Norge, men vi har også mange tjenester vi slipper å betale for. Det er viktig for enhver bedrift å sette opp godt gjennomtenkte budsjetter, så man ikke glemmer å tenke på de forskjellige avgifter/kostnader.

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.